Amerikaners matvanor

Maten här är stor skillnad från hemma. Vi anser att det är därför amerikaner är ett land med mycket feta människor. Överlag tycker jag inte att amerikaner är mycket fetare än vi svenskar. Men visst är medelvikten högre här än hemma. Och jag tror det beror till mestadels på maten och deras matvanor, vilket de flesta andra också tror.

Här börjar man dagen med frukost. Äter man något snabbt så innebär det vitt rostat bröd eller mjölk och flingor, flingor med massa socker på. Äter man en stadig frukost så äter man en Bagle, bacon, korv, äggröra och amerikanska pannkakor.
Till lunch äter nästan alla barn en macka på vitt bröd, ibland en yougurt. Med en påse chips eller liknande, Detta är det vanligaste att äta för barnen att äta i skolan då man inte får mat i skolan som man får hemma i Sverige. Vuxna brukar oftast även äta en smörgås (alltid vitt bröd) mitt på dagen med.
När barnen kommer hem från skolan äter man snack. Och med snack menas inte en frukt, yougurt eller knäckebröd (vilket förövrigt inte ens finns att köpa här). Utan här är det en påse med chips/popcorn, kakor eller en muffin som gäller.
När det sedan är dags för middag äts det oftast ganska okej mat. Fast man ska bli mätt på köttet här och inte potatisen eller pastan som man gör hemma. Inte heller vanligt att ha sås till maten.
Men innan huvudrätten är det nästan alltid förrätt. Kan variera mycket vad det är. Men oftast är det  en sallad med otroligt mycket dressing (här kan man inte äta en sallad utan dressing)
Till efterrätt, vilket man i princip alltid äter efter en middag, är det glass, bakelse med grädde eller något annat liknande.
Här äter man inte heller mycket godis. Inte på samma sätt som vi har tex lördagsgodis hemma. Man äter det nån gång i månaden.

Så här har jag i alla fall fått intrycket av amerikaner och deras matvanor. Sen kan jag inte säga att det gäller alla. Men iaf i de familjer jag fått lite insyn i är detta ganska mycket vad man äter till vardags

Kommentarer
Postat av: Linda

Äter man en Beagle? Är inte dom lite håriga? ;)

2008-09-17 @ 23:40:56
URL: http://elivyan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0