En lördag

Idag har jag öppnat upp ett amerikanskt bankkonto. Jag ska få ett bankkort, och internet access till mitt konto, fick även ett checkhäfte. Något vi sällan använder i Sverige längre. Tror dock aldrig att jag kommer använda det.
Här kostar det inte pengar att ta ut men allt annat kostar skjortan. Det enda som är helt gratis är att använda internetbanken, använda kortet i en affär, och ta ut pengar i en av bankens egna uttagsautomater. Men se upp för det kostar pengar att ta ta ut ett kontoutdrag. Alltså du kan gå till din egna banks uttagsautomat och ta ut pengar men får du frågan om du vill ha ett utrdrag på dina 10 senaste utag plus ditt saldo kostar detta några dollar. Tycker jag känns ganska lustigt. Jag känner mig lurad på något sätt. Går du till en annan banks uttags automat får du en ännu högre avgift, och så vidare. Mycket att hålla reda på.

Dagen har gått ganska snabbt annars. Träffade min svenska vän Raisa i köpcentret idag så vi sprang runt och shoppade en del. Men blir faktiskt inte så mycket kläder som jag trodde det skulle bli. Än så länge har det blivit ganska mycket praktiskt. Lotion, hårschampoo, balsam, tandborste, hudvårdsprodukter och andra nödvändiga saker. Jag sparar pengar varje vecka med. Så lite av sitt snåla småland har man kvar i sig!

Sedan åkte föräldrarna iväg och jag lämnades ensam med barnen på kvällen. Vi åt smaklös köttfärslimpa (amerikanarna har problem med att krydda maten här) och pommes, och ärtor. Lite lustig kombination förmin smak. Men som man brukar säga, man tar seden dit man kommer. Eller åtminstone försöker. Sen blev det fruktsmoothie, godis och film.

Imorgon ska jag in till NYC och träffa lite vänner (jag tar kameran med mig). Jag hoppas på en skoj
dag. Kommer dock kännas konstigt att inte vara hemma......

Godnatt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0