En dag i New York City

Klockan 08,46 gick tåget in till Grand Central och på det satt det fem glada tyskor, en glad tysk man och en morgon trött Camilla.
Efter ca 40 minuter kom tåget in till Grand Central, och vi begav oss direkt till 5th ave och tågade neråt staden. Vi såg allt ifrån de flottaste affärerna till lite mindre moderiktiga äfferarna så att säga. Till sist kom vi tydligen till vårt mål (Det talades uteslutande tyska så om jag inte frågade hela tiden förstod jag inget, och efter en timme med kacklande tyskar gav jag helt enkelt upp och följde med strömmen) vårt mål var Central Park. Här delade vi upp oss. Några ville springa iväg på zoo, medans jag och två tyskor spatserade iväg mot själva parken. Efter att ha gått i ca 45 minuter genom en vanlig park kom vi till en fontän och massa bänkar. Och efter att ha gått 1 timme till kom vi till lite vatten, och såg några sköldpaddor. Nu pratade de inte lika mycket tyska utan försökte även få med mig i samtalet, vilket jag var tacksam för. Så vi pratade lite om vad som är olikt sverige och tyskland, vad man gör på fritiden och andra saker man frågar en näst intill främling.
Vid detta laget var jag ganska trött på att gå i en park så jag föreslog att vi kanske skulle möta upp de andra och gå och äta. Vilket de tyckte va en bra idé.
Men först var det dags för en shopping runda i Walt Disney butiken och lite bilder av mig, Långben och Pluto. Nu hade det börjats prata en hel del tyska igen. Därför tyckte jag det var dags att möta upp min svenska vän My. Sedan lunkade vi hela bunten iväg för att hitta något ställe där vi alla kunde äta, vilket inte var det enklaste så vi delade helt enkelt på oss. My och jag gick iväg mot en kalasgod smörgås affär, med lite tvivelaktig hygien i matsalsdelen, men mätta och belåtna högg vi in på New Yorks lite billgare shoppingdelar. Där det tyvärr endast inhandlades en kofta. Men mycket mer kommer det bli.

Efter ca 9 timmar av springande runt på Manhattan var det dags att åka hem, vilket inte kom en sekund för sent då jag var helt slut. Så jag slog mig ned på trappan framför The public Library of New York ,mellan lejonen. (Bibloteket som är med i Today After Tomorrow) medans jag satt här och väntade på att mina tyska vänner skulle komma och möta mig, kom det fram en filosoferande man med trasiga skor och smutsig tröja som undrade om jag visste vad lejonen var gjora av, marmor eller vanlig sten? Jag svarade att jag inte hade en aning om det och kollade sedan åt ett annat håll. Mannen fortsatte prata med mig och jag fortsatte svara kort och kolla åt ett annat håll. Men mannen kom sedan fram till att jag inte alls var en inhemsk medborgare. och hur som hellst berättade han för mig att i Finland hade man problem med alkoholen.

Sedan var det en lång tågresa hem med krånglande dörrar och avstängda spår, men när man äntligen kom innan för dörren och upp till datorn, där en viss person satt snällt och väntade, var jag helt slut i både kroppen och psyket då det varit väldigt mycket nytt och nya intryck.
 
Men summan av kardemumman är: Att jag inte alls är särskillt imponerad av NYC tyvärr. Kan dock ha berott på det tysktalande sällskapet.


Fontän i CentralPark


Jag


Lite vatten i Central Park


Inne i Walt Disney affären


Marmor eller vanlig sten?


En trött svensk på trappan till The public Library of New York

Kommentarer
Postat av: Tobias

svar: jao, så blir det alltid ;)

2008-09-01 @ 22:39:25
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: raisa

ni har iaf tur med vädret.

här är det typ 13 grader..

håll ut!

2008-09-02 @ 00:16:58
URL: http://raisas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0